windmolen.jpgmaandag 05 november 2018 20:24

Afgelopen zaterdag gingen 10 kandidaten van de ChristenUnie Het Hogeland op werkbezoek door het noordelijk deel van de nieuwe gemeente. Ze bezochten onder andere de ontwikkelingen in de Eemshaven, de economische motor van Het Hogeland. De Eemshaven is ook de plek voor de opwekking van nieuwe energie. Veel windmolens staan er al en er zijn de nodige plannen voor uitbreiding. ‘Hier staat de ChristenUnie positief tegenover’ aldus lijsttrekker Bernd de Jong. ‘Maar aan de keukentafel van inwoners die ongeveer tussen de windmolens komen te wonen bleek ons wel dat het proces richting die bewoners niet altijd goed gaat. Deze belanghebbenden moeten veel directer worden meegenomen in de plannen. En het is volstrekt duidelijk dat een aantal inwoners behoorlijk overlast gaat ervaren van deze, in onze ogen wel noodzakelijke, uitbreiding. Maar dan moet er ruimhartig gecompenseerd worden en participatie geborgd zijn. Daar gaat het nu nog niet goed is onze constatering.’

De rondgang van de ChristenUnie begon zaterdagmorgen in de bibliotheek van Uithuizen met een presentatie over het Taalhuis. Dit is een initiatief om laaggeletterdheid aan te pakken. Coördinator Hans Versteeg vertelde over het Taalhuis en het Taal café. Over de doelgroep, de aanpak en de resultaten. De ChristenUnie maakt zich sterk voor behoud van de taalhuizen in de vier bibliotheken op Het Hogeland. Na het bezoek aan de Eemshaven en Oudeschip reisde het gezelschap naar Lauwersoog. Een ander belangrijke economische motor van Het Hogeland. Daar gingen ze het gesprek aan met ondernemers uit de haven over de ontwikkelingen in het gebied. Belangrijk gespreksonderwerp was het plan rondom het Werelderfgoedcentrum. Een plan wat zeker kansen biedt, maar ook bedreigingen kent. De vraag werd opgeworpen of die bedreigingen wel serieus worden genomen en of de ondernemers voldoende worden meegenomen in het proces. Een belangrijk aandachtspunt voor de ChristenUnie in het verdere proces van dit Werelderfgoedcentrum.

Het werkbezoek werd afgesloten op camping Robersum. Een prachtig gelegen camping met groepsaccommodatie vlakbij Zoutkamp. Hier sprak het gezelschap door over de ontwikkelingen met betrekking tot het toerisme. ‘We zijn het eens dat hier nog volop kansen liggen voor ons gebied’, zegt wethouder Harmannus Blok. ‘Die moeten ondernemers en gemeente samen pakken. Samenwerken in één sterke organisatie bijvoorbeeld.’

Reacties op 'ChristenUnie Het Hogeland: compensatieregeling windmolens Eemshaven moet ruimhartiger'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.